Dirigent Jos Schroevers

Jos Schroevers (1976) is een ambitieuze dirigent, die op gepassioneerde wijze zijn liefde voor de muziek weet over te brengen op musici en publiek. Zijn sterk ontwikkelde communicatieve en pedagogische vaardigheden in combinatie met zijn emotionele expressie zorgen ervoor dat hij een veelgevraagd dirigent is. Jos vindt het belangrijk om innovatief bezig te zijn als het gaat om klassieke muziek en houdt nieuwe ontwikkelingen scherp in de gaten. Hij werkt graag samen met instrumentale of vocale solisten. Daarnaast heeft hij belangstelling voor verschillende vormen van kunst, waarbij hij probeert disciplines met elkaar te versmelten.

Zijn muzikale loopbaan startte in 1996 aan het Sweelinck conservatorium Amsterdam waar hij klassiek slagwerk studeerde bij Jan Pustjens, Marinus Komst en Peter Prommel. Wonend in Amsterdam maakte hij van de gelegenheid gebruik om regelmatig repetities te bezoeken van het Koninklijk Concertgebouworkest onder leiding van grote inspirerende dirigenten. Vanaf 1998 volgde hij de bacheloropleiding Directie aan het Brabants Conservatorium en later zijn Master aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag.

Vanaf 2005 is Jos zich gaan toeleggen op Orkest- en Opera Directie. Gedurende de masteropleiding Orchestra & Opera Conducting aan de Zuidelijke Hogeschool der Kunsten te Tilburg kwam zijn ontwikkeling in een stroomversnelling. Dit is voor een belangrijk deel te danken aan de zeer inspirerende lessen van Louis Buskens, Antony Hermus en Lucas Vis. In 2012 sloot Jos deze studie cum laude af met een project bij het Philharmonisches Orchester uit Hagen (Duitsland).

In 2011 was Jos de winnaar van de prestigieuze Nederlandse Dirigentenprijs van het Kersjesfonds, die werd uitgereikt in het Concertgebouw te Amsterdam. Dat gaf hem de mogelijkheid diverse masterclasses te volgen in binnen- en buitenland. In New York dirigeerde hij “Le Sacre du Printemps” van Stravinsky. Bij de London Masterclasses werd hij geïnspireerd door de energie van Benjamin Zander en diens leiderschapsfilosofie “The Art of Possibility”. Die filosofie, waarbij mogelijkheden en het creëren van kansen centraal staan, sluit naadloos aan bij Jos’ positieve, enthousiasmerende aanpak om mensen muziek te laten maken.

Als dirigent werkte Jos de afgelopen jaren bij diverse professionele organisaties zoals de Nederlandse Reisopera, Sinfonia Rotterdam, Jeugd Orkest Nederland, Nationaal Jeugd Orkest, Het Orkest van het Oosten, het Residentie Orkest en Het Gelders Orkest. In 2015 dirigeerde hij het Rotterdams Philharmonisch Orkest en de Marinierskapel der Koninklijke Marine en in 2016 de Philharmonie Zuid-Nederland.

Momenteel is Jos bestuurslid Stichting Nationaal Concours voor Jeugdsymfonieorkesten, dirigent/artistiek leider en medeoprichter van het Nationaal Jeugd Harmonie Orkest, chef-dirigent van het Breda’s Festival Orkest, chef-dirigent van Sophia’s Vereeniging uit Loon op Zand en symfonieorkest Musica Orkestvereniging uit Den Haag.

Jos is eveneens actief als artistiek en zakelijk leider van verschillende culturele organisaties. Daarnaast vervult hij regelmatig een rol als gastspreker bij professionele organisaties. In een muzikale en uitdagende opzet laat Jos zien (en horen!) wat het belang is van passie en leiderschap en hoe die overeenkomen voor een dirigent en managers.

Dirigent Jos Schroevers