Geschiedenis

1 september 1900. Op de golven van enthousiasme die gepaard gaan met het aanbreken van een nieuwe eeuw besluiten enkele vooruitstrevende mannen van de Katholieke Arbeiders Beweging een fanfare in IJsselstein op te richten om de nood aan feestmuziek op hoogtijdagen te lenigen en de kunst onder het volk te brengen.
De 'R.K. Muziekvereeniging Amicitia' wordt geboren. Ruim 100 jaar later is de naam 'muziekvereniging' de paraplu voor een groot scala aan activiteiten op muzikaal gebied. De motor van de vereniging is het harmonieorkest, in 1935 ontstaan uit de fanfare. Met de komst van enige leden van de plaatselijke mondharmonikavereniging Eufonia gaat Amicitia in dat jaar van fanfarebezetting (uitsluitend koperen blaasinstrumenten) over op harmoniebezetting (koper en hout).

Na 1945 beleeft het orkest onder dirigent De Kort een succesvol tijdperk met als hoogtepunt een promotie naar de superieure afdeling in 1954.

In 1972 wordt hij opgevolgd door Aart Beijen. Hij brengt met grote inzet het orkest, dat door allerlei oorzaken is teruggevallen, in 1984 opnieuw in de hoogste afdeling. Onder zijn leiding neemt het orkest, op uitnodiging van de bond voor Midden- en Oost Nederland, verschillende malen met goede resultaten deel aan de landskampioenswedstrijden.

In 1989 wordt Bas Pollard aangetrokken als dirigent. Hij weet het niveau te consolideren en geeft het orkest een nieuwe impuls met een reeks zeer succesvolle concerten, waaraan befaamde solisten hun medewerking verlenen. Hoogtepunt vormt het nieuwjaarsconcert van 1994, als zijn bewerking van Mozart's Sinfonia Concertante voor harmonieorkest wordt uitgevoerd met de solistische medewerking van Werner Herbers, George Pieterson, Brian Pollard en Jacob Slagter.

Na een interimperiode, waarin tweede dirigent Floor van Erp de honneurs waarneemt, wordt Pollard in 1996 opgevolgd door Bauke Schut.

Vanaf juni 1998 was Ben van de Waarsenburg de vaste dirigent van Amicitia. Tijdens het jubileumconcert op 29 mei 2005 heeft Harmonie Amicitia afscheid genomen van dirigent Ben van de Waarsenburg en werd het stokje per 1 juni 2005 overgenomen door Johan Boonekamp.

Met dirigent Johan Boonekamp viert Amicitia in 2010 haar 110-jarig bestaan. Een geweldig jaar met de muzikale hoogtepunten in maart en november van dat jaar. Op 13 maart werd in samenwerking met Frank Groothof twee keer voor een uitverkocht Fulcotheater de voorstelling ‘Baga Jaga en de jongen die wilde leren toveren’ op de planken gebracht. Een jong en oud publiek dat ademloos door de muziek werd meegenomen in het verhaal.
Op 27 november 2010 was in music hall ’t Heem the 2nd Night of the Proms van Amicitia. Een super feestelijke avond waar het orkest en publiek volledig uit hun dak gingen. Een spetterende afsluiting van een mooi jubileumjaar.

Na 23 concerten op podia in concertzalen en theaters, vele buitenconcerten, schoolconcerten en negen jaar lang de kerstnachtmis muzikaal begeleid te hebben nemen Johan en Amicitia op 9 februari 2014 met 'Movies in Concert' afscheid van elkaar. Hoogtepunten waren er de afgelopen negen jaar velen. Zoals het jubileumjaar hierboven beschreven, maar ook willen we de musical Schilte in samenwerking met theaterstichting Kwibus benoemen. Zes avonden voor een uitverkocht Fulcotheater musiceren, dat was echt top!

Geschiedenis