17 jan '24

Amicitia presenteert: "Onbereikbare liefdes"

Met het thema ‘onbereikbare liefdes’ verleidt Harmonie Amicitia op zaterdagavond
25 november in een najaarsconcert haar publiek. Hartstochtelijke, avontuurlijke en passionele muziek laten de verwachtingsvolle harten van de hoofdrolspelers kloppen. Pompeuze en dramatische klanken daarentegen schetsen de sfeer bij een gebroken hart of zelfs de dood door liefdesverdriet. De hoofdrolspelers van de onbereikbare liefdes zijn aanwezig en nemen u mee in hun levensverhaal.

Zo is daar de verleidelijke zigeunerin Carmen uit De Carmen Suite met haar hartstochtelijke liefde voor de naïeve officier Don José. Carmen verkiest haar vrijheid boven een serieuze relatie. Zij leeft haar idealen en gaat daarvoor onverschrokken tot het uiterste: vive la liberté!

Het programma wordt vervolgd met de binnenkomst van Casanova. Met het gelijknamige werk van Johan de Meij kunt u deelgenoot worden van een prachtig en aangrijpend solowerk voor cello en harmonieorkest. De Utrechtse celliste Oihana Aristizabal Puga laat onder begeleiding van het  orkest de hoogtepunten van Casanova’s leven horen. Casanova, een 18e-eeuwse Italiaanse avonturier én vrouwenversierder pur sang. Zijn liefdesavonturen brachten hem echter in de problemen en zo belandde hij in de gevangenis. Hij ontsnapte en vluchtte naar Frankrijk, waar zijn avontuurlijke verhalen een sensatie werden.

En dan betreedt een beroemd duo de concertzaal binnen. Wie kent niet het verhaal van de onmogelijke liefde tussen Romeo en Juliët? Het orkest neemt het publiek mee in de vijandige verhouding tussen de families Montangue en Capulet, de passie in de beroemde balkonscene in Verona en de tragische zelfdoding van beide hoofdrolspelers.

De avond wordt afgesloten met de komst van de machtigste vrouw uit de Argentijnse geschiedenis: Evita, een meisje van eenvoudige afkomst die graag actrice wilde worden en naar Buenos Aires vertrok. Daar ontmoette zij kolonel, en latere president, Juan Pérez. Ze worden verliefd en trouwen. Het volk aanbidt Evaatje en een gelukkige en prachtige toekomst lijkt voor het paar weggelegd. Maar helaas, Evita Peréz overleed in 1952 op
33-jarige leeftijd aan de gevolgen van kanker.

Laatste 15 nieuwsartikelen

17 jan '24

Amicitia presenteert: "Onbereikbare liefdes"

33-jarige leeftijd aan de gevolgen van kanker.